IPTV: inte alla som är och inte alla som är

By | May 15, 2020

Fler och fler IPTV hörs. Men egentligen, vad är det? vilka är dess främsta ledare? vad är statusen för frågan i Latinamerika? Denna artikel syftar till att klargöra dessa frågor.

Om alla leverantörer i branschen i dag samlades i en hall och bad att höja sina händer av dem som erbjuder IPTV-relaterade tjänster, skulle en mycket stor del av händerna ses ovan.

Under den senaste NAB-mässan identifierade 170 företag (av 1,500 närvarande) sig som relaterade till denna nya trend, vars siffra marknaden har modellerat, men har fortfarande inte ett bestämt ansikte.

IPTV eller Dreamfilms?
Vi kommer att försöka ge egenskaper till detta begynnande ansikte som dock redan talar. Men först ett snabbt test: av följande alternativ Vad anser du den mest korrekta definitionen av IPTV box?

a. Youtube.com eller någon annan webbplats på internet Med videor.
B. köp program via iTunes och sedan titta på dem på din iPod själv eller på din TV, med din iPod som spelare.
C. Ta emot audiovisuellt innehåll på Smart-TV: n via samma Internetanslutning som jag använder för telefoni.
d. alla ovanstående.

  • Reklam –

Och det rätta svaret är … C! I praktiken kan allt audiovisuellt innehåll som publiceras på webben klassificeras som IPTV, men överföringen av TV-program via IP-protokollet till TV-apparater via bredbandsanslutningar konsolideras i branschen med den termen.

Den andra saken, den “video” som vi ser på en webbplats, vi kunde kalla det online-tv eller internet-tv (Internet-TV) och är också konfigurerad som en möjlig inkomstkälla för programföretag. Som ett exempel finns det initiativ från de brittiska kanalerna BBC och Channel4, som har utvecklat sina egna spelare för att tillåta den engelska allmänheten tillgång till sin regelbundna programmering inom åtta dagar efter den ursprungliga sändningen (www.channel4.com/4od och www.bbc.co.uk/imp).

Men vi återvänder till vårt ämne för tillfället, IPTV. Vad är IPTV? Vi har redan sagt detta tidigare. En mer detaljerad definition skulle bryta ner sina två viktiga element: IP och TV. TV, vi vet alla vad det är. Termen IP-eller internetprotokoll är inte heller okänd och anger paketformat och adressschema för ett nätverk, vilket möjliggör transport av information från en punkt till en annan.

Internet har varit med oss i kommersiell form, lyckligtvis för länge sedan. Varför är det då bara nu möjligt att sända TV över IP? Svaret pekar naturligtvis på nätets ökande bandbredd. De telekommunikationsföretag som erbjuder bredbandstillgång, som faktiskt driver kommersialiseringen av IPTV, spelar en viktig roll här.

Men de var inte de enda. Liksom inom andra kommunikationsområden har företag från mycket olika bakgrunder kommit till TV-arenan, som mjukvaruutvecklare eller tillverkare av mottagarenheter, som för närvarande ingår i IPTV-kartläggning. Intressant, de företag som traditionellt förknippas med TV har tagit den längsta att komma fram.